Ahad, 26 September 2010

Air Terjun Berdarah...

Salah satu fenomena unik yang ada di bumi adalah air terjun berdarah di Antartika.Fenomena ini terjadi di sebuah Gletser Antartika di lembah Mc Murdo wilayah kutub selatan.Pertama kali ditemui oleh seorang ahli geologi pada tahun 1911.

Mengikut dari info yang aku dapat,mereka menemui perkara aneh yang mereka kira adalah warna merah yang mengalir merupakan warna yang berasal dari ganggang merah. Namun ternyata perkiraan tersebut salah dan tidak benar.

Kira-kira 2 juta tahun yang lalu, Gletser Taylor terkurung dibawah aliran air yang mengandungi kumpulan mikroba kuno.Mikroba ini hidup tanpa cahaya, panas,oksigen, dan disana mereka terperangkap pada suatu kondisi yang sangat tinggi dan kaya akan zat besi sehingga memberikan warna yang merah sama dengan zat besi dalam darah.

Para sejarahwan menganggarkan cairan seperti darah ini berasal dari mikroba kuno yang terperangkap di dalam celah ais

Air terjun ini terjadi kerana adanya sebuah celah dari gletser tersebut yang memungkinkan air subglacial tersebut keluar, membentuk air terjun tanpa mencemari ekosistem didalamnya. Para sejarahwan akhirnya menduga dari kesimpulan tersebut boleh sangat terjadi juga di planet-planet lain seperti Mars dan Yupiter.

Air terjun berdarah ini benar-benar suatu fenomena alam yang ajaib baik secara visual mahupun ilmiah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails